streda 22. decembra 2021

Pol roka na intolerančnom jedálničku - čo sa zmenilo?

Foto: Pexels

Krásne ráno vám prajem, ako sa máte? Dnes mám voľné dopoludnie, tak vám chcem spísať sľúbený článok o mojom aktuálnom jedálničku - ako vyzerá, ako a či funguje, aké (ne)komfortné je jeho dodržiavanie, príp. čo by som druhýkrát urobila inak. Prvé dva články, ktoré som na túto tému napísala (TU a TU), som publikovala ešte v čase, keď som s jedálničkom iba začínala, teraz vám prinesiem pohľad po vyše 6 mesiacoch:

  • Jedálniček funguje! Dodržiavam ho naozaj poctivo, čo sa mi darí určite práve vďaka tomu, že splnil, čo mal. V minulosti som si vypočula od lekárov rôzne odporúčania, ale žiadne mi výraznejšie nepomohlo, až test na potravinovú intoleranciu ukázal pravých "vinníkov" mojich (nielen) tráviacich problémov. 
  • Absolvovala som celkovo 2 testy na intoleranciu. Jeden v júni, druhý v novembri 2021. Keby som vedela, aké zlé budú výsledky prvého testu a že intolerančná diéta mi skutočne pomôže, urobila by som si oba testy naraz už v júni, fungovalo by sa mi lepšie. Som otestovaná na 90 základných + 90 alternatívnych potravín, t. j. na celkovo 180 potravín. Intolerančný jedálniček je založený na predpoklade, že ak človek dočasne vylúči "škodlivé" potraviny a dopraje telu pauzu, niektoré z týchto potravín bude môcť po čase opätovne zaradiť do jedálnička bez toho, aby sa objavili intolerančné príznaky. Ja som prvé 3 mesiace fungovala na 20 potravinách, čo bola výzva, ale zvládla som to. Ak by som si urobila oba testy na začiatku, mohlo to byť jednoduchšie, mohla by som už od začiatku konzumovať širší záber potravín.
  • Výsledky testu obsahujú podrobný návod, na ktorú potravinu má človek akú silnú intoleranciu a ktorú potravinu kedy môžete opäť skúsiť zaradiť. Z tohto hľadiska boli prvé 3 mesiace na 20 potravinách tie najjednoduchšie - jedla som len potraviny bez príznaku a cítila som sa výborne! Po 3 mesiacoch som postupne podľa návodu začala zaraďovať ďalšie potraviny (už s miernym príznakom) a tu nastal zmätok, príznaky sa začali opäť objavovať, čo ma sklamalo a znechutilo, preto som ešte nejaký čas fungovala stále na pôvodných 20 potravinách. 
  • Dodatočne som si urobila druhý test a to bolo najlepšie rozhodnutie, ktoré - opäť to napíšem - som mohla urobiť už skôr. Druhý test mi vyšiel oveľa lepšie ako prvý (pretože prvý obsahuje tie najčastejšie a najsilnejšie alergény /neviem, či to nazývam správne - alergén - keďže nejde o alergiu, ale intoleranciu, ale chápeme sa/, kdežto druhý obsahuje potraviny, na ktoré ľudia nevykazujú až tak často intoleranciu). Tým pádom sa môj jedálniček rapídne (!!) rozšíril a v súčasnosti môžem povedať, že fungujem v podstate normálne (hah, berte ma s rezervou, stále je "milión" vecí, ktoré nemôžem jesť, ale oproti tým pôvodným 20 potravinám je to predsa len rozdiel). 
  • Stále nejem mliečne výrobky, lepok, vajcia a väčšinu druhov ovocia, zeleniny, orechov a rôznych pochutín, na ktoré mám intoleranciu vysokého a najvyššieho stupňa (tieto môžem začať zaraďovať až po 9, resp. 12 mesiacoch, ale úprimne si myslím, že napr. v prípade mliečnych výrobkov mi ani tá pauza nepomôže...). 
  • Sú dni, kedy si svoju intoleranciu vôbec neuvedomujem, pretože nemám žiadne príznaky, varím si a nakupujem len to, čo je v súlade s mojím jedálničkom. Naopak sú dni, kedy musím zapojiť všetku fantáziu tohto sveta, aby som zosúladila svoj program s jedálničkom, lebo stravovanie v reštauráciách alebo take away pre mňa stále nepripadá do úvahy. Sú prevádzky, kde sa nájde niečo pre mňa, ale nie je ich veľa a nájsť ich trvá večnosť. Poviete si, že bezlepkových a bezmliečnych jedál/prevádzok je množstvo, áno, ale ja nemám LEN bezlepkovú alebo LEN bezmliečnu stravu, dokonca ani bezlepkové produkty nemôžem jesť všetky, pretože sa často vyrábajú z kukuričnej múky alebo obsahujú vajcia či inú surovinu, na ktorú mám intoleranciu. Preto sa vždy snažím zariadiť sa tak, aby som "do terénu" išla sýta. 
  • V krízových situáciách volím najmenšie zlo. ...teda nejdem cestou, že keď už vybočujem, tak poriadne:)
  • Často sa stretávam s otázkou, ako takýto jedálniček zvládam, resp. ako to, že mám takú pevnú vôľu. Tu sa vždy musím usmiať - vďakabohu to nie je o pevnej vôli. Rovnako ako by mi nenapadlo napiť sa kuchynského čistiaceho prostriedku, nenapadlo by mi ani dať si jogurt - pre mňa sú obe tieto komodity z kategórie "jedovaté":) Intolerančných príznakov je veľa, sú silné a nepríjemné a trvajú tak dlho, že z toho, čo vy zjete za 2 minúty, vám je 2 dni zle. Tu naozaj nejde o pevnú vôľu, lebo človek robí jednoduchú voľbu - budem sa cítiť skvelo vs. bude mi zle a tu naozaj nie je nad čím rozmýšľať. Intoleračný jedálniček nie je redukčná diéta - výsledkom porušenia nie sú výčitky, ale možno úplná neschopnosť vyjsť v ten deň z domu. 
  • Ale keď už sme pri tom, áno, schudla som. Neviem koľko, pretože sa nevážim, ale bola som si dorábať už 2 dierky do opasku. Cítim sa výborne, môžem jesť čo chcem (v rámci svojho jedálnička, samozrejme) a koľko chcem, rozhodne sa netýram ani nehladujem a mám konečne radosť z jedla. Keď si zoberiem, je to presný opak situácie, ktorú som zažívala, keď som jedálniček nemala - jedla som čo najmenej, pretože čokoľvek som zjedla, bolo mi zle. Napriek tomu som bývala nafúknutá, veľká, cítila som sa zle fyzicky aj psychicky. Pred pár týždňami som bola u lekárky na krv, chcela som vedieť, či mi niečo nechýba, pretože predsa len, niektoré potraviny som už pol roka nejedla. Lekárka mi povedala, vraj tak dobré výsledky, odkedy k nej chodím, som ešte nemala. 
  • Odkedy fungujem na intolerančnom jedálničku, som ešte viac ako doposiaľ háklivá na slovné spojenie "zdravá strava" a radšej používam spojenie "vhodná strava". Niekedy si ľudia myslia, ako zdravo sa stravujú, ale stravujú sa zle alebo sa stravujú zdravo a je im zle. To bol dlhé roky aj môj prípad. Teraz napríklad nemôžem jesť banány, rajčiny ani papriku ("zdravé potraviny"), ale oravskú slaninu a hranolky áno ("nezdravé potraviny"). Takže keď ma niekto zavolá do reštaurácie s tým, že "to by si mohla, tam majú aj zdravé veci", je mi jasné, že tento človek môj intolerančný jedálniček ale že vôbec nepochopil:)
  • Vďaka intolerancii som objavila množstvo (pre mňa) nových potravín; našla som a dokonca aj vymyslela (!) množstvo skvelých receptov. Niektoré ingrediencie by mi v živote nenapadlo skombinovať, ak by ma k tomu okolnosti nedonútili, mnohé suroviny som si doposiaľ v obchodoch nikdy nevšimla a aj keď spočiatku som sa cítila počas nákupov "stratená", našla som si spôsob, ako sa s novou situáciou popasovať. Táto skúsenosť ma len uistila v tom, že čokoľvek vám život prinesie, so všetkým sa dá pracovať. 
  • Všetci to vieme, ale aj tak to sem musím napísať. Stravovanie má obrovský (obrovský!!!!) vplyv na to, ako sa človek cíti - fyzicky aj psychicky. Ak sa necítite v pohode, oplatí sa pátrať, čo je za tým. Či už je to únava, nervozita, negatívne myšlienky, smútok, tráviace ťažkosti, kožné problémy, problémy s pleťou, vlasmi, nechtami... za čímkoľvek môže byť strava. 
Tento článok je zase šialene dlhý, ale nemohla by som ho publikovať, ak by som nespísala všetko, čo považujem za potrebné. Určite do budúcnosti, ak budem mať nové postrehy, dám vám update, ja sama by som tieto informácie pol roka dozadu čo pol roka, už pred 10 rokmi by som ich veľmi uvítala. Majte sa krásne, pekný deň vám prajem!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára