streda 28. júla 2021

Aký je život s potravinovou intoleranciou?

Foto: Pexels

Na Instagram mi prišlo veľa správ ohľadom potravinovej intolerancie. Mnohí ju máte tiež, ale chodia mi aj rôzne otázky - ako momentálne fungujem, čo jem, ako to zvládam, tak som si dnes sadla za PC, že vám o tom napíšem. Spísala som svoje skúsenosti a postrehy, možno sa vám zídu, ak máte podozrenie na intoleranciu alebo máte niekoho intolerantného v okolí. 

P.S.: Tento článok je pomerne dlhý, preto v texte uvádzam podnadpisy, aby ste si mohli vybrať a prečítať len to, čo vás zaujíma.

Ak máte podozrenie na intoleranciu...

...najlepšie urobíte, ak vyhľadáte lekára. Aj ja som si o tráviacich ťažkostiach veľa čítala, debatovala som o nich s kamarátkami, radila sa s googlom. Snažila som sa sama si odsledovať, ktoré potraviny mi prekážajú, raz som z jedálnička vyradila to, inokedy ono, ale čas plynul a ja som po všetkých pokusoch nebola o nič múdrejšia ako pred rokom či pred piatimi. V podobnej situácii som bola ako tínedžerka, keď som sa nevedela zbaviť akné - roky som skúšala rôznu kozmetiku a zaručené rady (často od ľudí, ktorí akné nikdy nemali), ale až návšteva lekára a následná systematická liečba mi pomohli sa problému zbaviť. Akékoľvek vaše domnienky a predpoklady a rady ľudí z internetu, televízie, časopisov a skúsenosti známej vašej známej vás len zbytočne oberajú o čas a energiu a dávajú vám falošnú nádej, zatiaľ čo skutočný problém a jeho riešenie sa nachádzajú inde. Existuje množstvo zdravotných problémov, ktoré sa prejavujú tráviacimi ťažkosťami a na konci dňa to môže, ale vôbec nemusí byť intolerancia. Možno vám nebude vedieť poradiť všeobecný lekár a potrebné budú vyšetrenia u špecialistov, komu by sa do toho chcelo, všakže, ale predstavte si život bez tráviacich ťažkostí - ak ich máte veľké, vaša motivácia bude určite dostatočná. 

Ako sa u mňa intolerancia prejavovala?

Toto je pomerne častá otázka a poviem vám pravdu, že mám stále problém na ňu odpovedať. Mala som kŕče, brucho ako v 6. mesiaci a preháňalo ma 24/7, ale to je iba kúsok z reality a neznie to tak zle ako zlé to v skutočnosti bolo. O niektorých príznakoch som povedala iba lekárom. Medzi ďalšie príznaky patrila nervozita, pocit svrbenia celého tela, pocit svrbenia pokožky zvnútra, vyrážky v okolí brady, sánky a na krku, triaška, návaly tepla, náhle poklesy energie, závraty, búšenie srdca, poruchy koncentrácie a nekontrolovateľná chuť na sladkéIntolerancia neútočí iba na trávenie, ale predstavuje aj obrovský nápor na psychiku

Kedy sa mi intolerancia prejavila?

Túto otázku mi kladú najmä ľudia, čo ma už nejaký čas poznajú, pretože pred niektorými som sa o týchto veciach nikdy nezmienila. Myslím, že nejaký problém s trávením som mala už na základnej škole, pretože mi po jedle bývalo ťažko, ale výraznejšie sa to u mňa prejavilo až po nástupe do prvého zamestnania v r. 2015. Príznaky sa časom stupňovali, v roku 2019 som už nedokázala viesť plnohodnotný život, ale pripisovala som to stresu v práci. Intolerancia ma obmedzovala v bežnom fungovaní, nechcela som chodiť von, rušila som voľnočasové aktivity, obmedzila som kontakty, náročný bol pre mňa každý jeden deň v práci a vlastne všetok čas strávený mimo domu. Nedokázala som sa pre nič nadchnúť, nevidela som zmysel sa do čohokoľvek púšťať, mala som konštantne zlú náladu, cítila som sa vyčerpaná. Dôsledkom intolerancie sú aj narušené medziľudské vzťahy, keďže nie všetci ľudia chápu, ako sa cítite a čím si prechádzate a zároveň aj vy si týchto ľudí od seba odháňate (nechcete sa stretnúť, rušíte spoločný program alebo reagujete podráždene, pretože aj dnes, rovnako ako včera a rovnako ako celý uplynulý mesiac a vlastne celý uplynulý rok sa cítite mizerne). 

Ako mi intoleranciu zistili a ako prebieha liečba?

Síce som už v minulosti absolvovala rôzne vyšetrenia, ktoré dospeli k určitým záverom, zmenou životosprávy v súlade s týmito závermi sa moje problémy nezmiernili. Až tento rok som mala šťastie na vyšetrenie, závery z ktorého mi konečne priniesli úľavu - išlo o vyšetrenie krvi na 90 potravín, ktoré sú z hľadiska znášanlivosti najčastejšie neznášanlivé. Na základe intenzity neznášanlivosti sa potraviny roztriedia do 5 skupín: bez príznaku (žiadna intolerancia), slabá intolerancia, zvýšená intolerancia, vysoká a veľmi vysoká intolerancia. Z 90 potravín mi vyšlo bezpríznakových 35. Liečebný postup (možno ich je viac, ale budem hovoriť o mojom konkrétnom prípade) je založený na predpoklade, že ak potraviny vyvolávajúce neznášanlivosť na nejaký čas vyradíte z jedálnička (obdobie vyradenia potraviny závisí od stupňa neznášanlivosti), môže intolerancia na niektoré potraviny vymiznúť. V prvej fáze teda jete len potraviny bez príznaku, následne postupne pridávate potraviny so slabou intoleranciou, následne so zvýšenou intoleranciou atď. Samozrejme, v prípade potreby/záujmu je možné si urobiť test na väčší počet potravín alebo aj testy iného typu.

Na aké potraviny mám intoleranciu? Prečo som si nedokázala problematické potraviny odsledovať?

Potvrdila sa mi neznášanlivosť na mlieko, mliečne výrobky a lepok, čo som aj predpokladala. Najväčšiu neznášanlivosť zo všetkých potravín mám na slepačie vajíčko, prekvapila ma tiež intolerancia na banán, takmer všetky druhy orechov, rajčiny, papriku. Aby som to skrátila, mám intoleranciu na väčšinu druhov ovocia a zeleniny vrátane zemiakov a kukurice (čo mi znemožňuje jesť bezlepkové produkty, keďže práve tieto často obsahujú kukuričnú múku, kukuričný škrob), taktiež na ryžu, šampiňóny, rôzne koreniny, med, kakaové bôby, kvasnice... Dôvod, prečo som si problematické potraviny nedokázala odsledovať je ten, že ich je príliš veľa, jedla som ich denne a vysokú/veľmi vysokú intoleranciu mám na potraviny, ktoré som vôbec nepodozrievala. Intolerancia je zradná v tom, že príznaky sa prejavujú až po niekoľkých hodinách/dňoch po konzumácii.

Čo aktuálne môžem jesť + ako si zostaviť jedálniček

Aktuálne sa nachádzam v prvej, eliminačnej fáze, kedy počas 16 týždňov budem jesť iba potraviny bez príznaku. Je ich síce 35, ale tento zoznam zahŕňa aj koreniny/pochutiny a jedlá, ktoré neľúbim alebo nezvyknem jesť. Ako som vám spomínala už v predchádzajúcom článku, problematické sú pre mňa raňajky (bez príznaku mi vyšli len 3 druhy ovocia; nemôžem si dať vločky, nič mliečne, žiadne pečivo ani vajíčka), na obed si nemôžem dať žiadnu prílohu (ryža, zemiaky, kuskus, bulgur, pohánka, pšeno... nič z toho) a stravovanie mimo domu je aktuálne pre mňa nemožné. Našťastie nič nie je tak zlé, ako to na prvý pohľad vyzerá. Viaceré potraviny majú svoje alternatívy, napr. jablko môže byť čerstvé, zavárané, sušené, pečené, môžete si z neho urobiť pyré či mrazenú dreň. Klasické cestoviny síce jesť nemôžem, ale už aj v bežných potravinách sú dostupné cestoviny z hrachu, sóje či fazule. Mandle sa predávajú celé, plátky, v podobe múky či nátierky (ktorú si možno nemáte na čo natrieť, ale môžete ju používať ako dip na ovocie, mňam!). Dokonca ani zmrzliny som sa v týchto horúčavách nemusela vzdať - objavila som citrónový sorbet obsahujúci len 4 ingrediencie, z ktorých všetky sú pre mňa bez príznaku. Asi chápete, čo tým chcem povedať - postupným pátraním sa po čase dostanete na v podstate slušný počet bezpríznakových potravín, takže aj pri rozsiahlejšej intolerancii si človek vždy nejako poradí, prípadne sa môžete obrátiť na výživového poradcu alebo si dorobiť testy na ďalšie potraviny (klinika, kde som sa testovala ja, berie 200 EUR/90 potravín). 

Krízové situácie + ako ich riešim 

Život s potravinovou intoleranciou prináša rôzne situácie:)

  • Všetci okolo vás jedia ako "normálni ľudia", len vy jete niečo iné, resp. nejete vôbec. Zo začiatku mi to bolo čudné, ale už to nevnímam. Vlastne si myslím, že je to čudné skôr ľuďom, ktorí intoleranciu nemajú - "najhorší" sú tí, ktorí stále vymýšľajú, ako by sa o vás postarali, aby ste sa necítili ako piate koleso na voze, ale práve táto prehnaná pozornosť vás donúti sa tak cítiť. 
  • Návštevy, stretnutia. Ľudia nebudú vedieť "ako na vás", čo môžete jesť a čo nie. Ja o svojej intolerancii otvorene hovorím, aby som predišla trápnym situáciám, že niekto niečo nachystá alebo mi niekto niečo donesie a ja to odmietnem. Ľuďom vždy vysvetlím, že ja už mám svoj režim a som už takto zvyknutá a že mi vôbec neprekáža najesť sa vopred alebo si zobrať jedlo so sebou.
  • Nátlak okolia. Niektorí ľudia nechápu, že toto nie je redukčná diéta a že tu nejde o nejaké výčitky, keď si dáte múčnik, pretože vám je z toho múčnika reálne 2 dni zle, tak prečo by ste ho jedli? 
  • Občas možno nebudete mať na výber. V zozname bezpríznakových potravín nemám okrem 3 druhov ovocia prakticky nič, čo by som ráno na prázdny žalúdok mohla/chcela zjesť a čo by ma zasýtilo, preto si občas dávam s marhuľovým kompótom troška ryže, na ktorú mám slabú intoleranciu. 
  • Krabičkovanie. Bez neho to nejde. Každý večer si balím jedlo na celý nasledujúci deň a vždy počítam aj s možnosťou, že sa napr. zdržím v práci, alebo budem chcieť ešte po práci niekam ísť, pretože v mojom konkrétnom prípade si nedokážem kúpiť nič, čo by sa dalo zjesť po ceste a nebolo by to potrebné umyť/uvariť/jesť príborom.
  • Dostupnosť a cena potravín. Ak máte veľmi krátky zoznam bezpríznakových potravín, môže vás aj šľak trafiť, keď niektorú z nich v obchode nenájdete, lebo chce sa vám ísť kvôli jednej veci do ďalšieho obchodu? Nechce, ale idete. Zároveň čisté (základné/zdravé) verzie potravín sú obvykle drahšie ako náhrady a "kvázipotraviny". 
  • Dovolenky. Tak toto je situácia, ktorú som ešte nezažila, ale už mám predstavu, ako ju vyriešim. Na jednej strane človek počas dovolenky nechce byť upätý, chce si užívať (jedlo!) a nič neriešiť, na strane druhej dôsledkom porušovania jedálnička môžu byť ťažké príznaky a práve kvôli nim si dovolenku tak či tak neužijete. Ja zvolím pravdepodobne niečo medzi - kedykoľvek to bude možné, budem sa stravovať podľa jedálnička, ale keď náhodou nebudem mať na výber, prijmem situáciu.

Keď už viete, na čo intoleranciu máte, čaká vás...

  • Nový život. Doslova. Ak si odmyslím, že chodím všade ako škrečok nabalená jedlom:), mám už vyše mesiaca úplne normálny, plnohodnotný život bez akýchkoľvek ťažkostí a všetky svoje myšlienky, čas a energiu môžem sústreďovať na veci netýkajúce sa trávenia, čo bolo ešte donedávna pre mňa nepredstaviteľné.
  • Redukcia váhy. Všetky nohavice sú mi voľné, na opaskoch som si dorábala dierky:) 
  • Nulová chuť na sladké, žiadne nezdravé návyky, pretože si ich nemáte na čom vybudovať - povolené sú iba základné/čisté/zdravé verzie potravín.
  • Nádej - intolerancia na niektoré potraviny je len dočasná. Nie je to stav na celý život a to je veľké pozitívum, niektorí ľudia túto možnosť pri svojej diagnóze nemajú.
  • Jedlo, aké ste doposiaľ nejedli:) Intolerancia človeka núti vymýšľať kombinácie, aké by vám vo svete neobmedzených možností nikdy nenapadli. A ja už teraz viem, že niektoré tieto jedlá budú pre mňa symbolickou spomienkou a budem ich jesť aj keď (raz dúfam!!) toto obdobie pominie.
Ak si náhodou prechádzate niečím podobným, držím vám palce, ale možno ani nemusím, lebo sama vidím, že aj keď sa riešenie môže zdať nepraktické, je skvelé, že tu vôbec nejaké je. Pekný deň vám ešte prajem...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára