utorok 2. marca 2021

Ako zvládnuť súčasnú situáciu?

Foto: Pexels

Každý človek sa so súčasnou situáciou vyrovnáva po svojom, ale jedno máme spoločné - už nás to nebaví. Akurát niekto to komunikuje viditeľnejšie/hlučnejšie a niekto si len pomyslí svoje a snaží sa fungovať v rámci možností. V poslednom čase ma prekvapili reakcie ľudí, ktorí mi povedali, že na mne vôbec nepoznať, že by ma súčasná situácia nejako obmedzovala/otravovala. Zamyslela som sa nad tým, ale nie je to celkom tak. Možno mám šťastie, že som introvert a nepotrebujem chodiť do spoločnosti tak intenzívne a veľa vecí, ktorým sa rada venujem, sa dá robiť doma alebo v prírode. Nepotrebujem mať otvorené obchody, reštaurácie ani nočné kluby, nemám ani deti, že by som potrebovala mať otvorené školy, krúžky. Ani pred covidom som nevyhľadávala miesta, kde je veľa ľudí pokope a iritovalo ma, keď sa na mňa niekto lepil pri pokladni v obchode. Nechodím do školy, prácu viem robiť na homeoffice a bez ohľadu na covid som skôr papučový typ. ALE. Aj mne chýbajú stretnutia s rodinou, kamarátmi. Chýba mi CESTOVANIE! Chýba mi možnosť na potulkách mestom si niečo pod zub kúpiť a bez umytých rúk sa do toho schuti zahryznúť. Chýba mi ten "bezstarostný" život, ktorý sme pred covidom mali a ani sme o tom netušili. Chýba mi tá spolupatričnosť medzi ľuďmi, ktorú sme si vedeli prejaviť počas prvej vlny a ktorá sa niekam vytratila. V súčasnej dobe sa spoločnosť delí na čudné skupiny - "unavení zdravotníci", "tí, čo nám diktujú opatrenia", "chudáci učitelia/rodičia", "tí, čo sa trápia dodržiavaním opatrení" a "tí, čo opatrenia nedodržujú". Pár dní dozadu som bola na svojej obvyklej podvečernej prechádzke. V kalendári sa písal február, ale slnečné počasie a 18 stupňov hriali ako v máji. Išla som alejou, kde nebolo ani nohy, videla som cestičku na kilometer pred seba, tak som si dovolila dať si dole rúško. Bol to úžasný pocit. Pocit slobody. Nadýchnuť sa z plných pľúc, cítiť vzduch a slnko na nose.

Možno naozaj zvládam situáciu lepšie ako ľudia s iným životným príbehom, podmienkami alebo preferenciami, lebo je jasné, že každému súčasné opatrenia znemožňujú žiť normálny život v inej miere, niekomu viac, niekomu menej. A preto som sa rozhodla napísať tento článok. Chcem vám dať zopár tipov, ktoré vám pomôžu prehrýzť sa situáciou s väčším nadhľadom. Tu sú:

  1. Neporovnávajte sa. Niektorí ľudia opatrenia dodržiavajú, niektorí áno aj nie a niektorí vôbec. Rozdiely medzi ľuďmi - ich správaním sa, myslením a preferenciami - tu vždy boli a budú a neplatí to iba pri covid opatreniach. Nemá zmysel sa nad tým pozastavovať alebo sa vytáčať, dospelých ľudí je ťažko prevychovávať. Ak považujete opatrenia za dôležité, resp. je vám prirodzené dávať pozor na seba a na ľudí vo svojom okolí, konajte podľa toho. Je to ako s čímkoľvek iným, zoberte si napríklad separovanie odpadu - nerobia to všetci a aj tí, čo separujú, to nerobia vždy na 100 %, ale čím viac zodpovednejších ľudí sa nájde, tým lepšie je to pre nás všetkých. 
  2. Nečakajte až... - Už sme tu mali veľa míľnikov - odchytíme prvých chorých a bude dobre. Na čas zavrieme školy a obchody a bude dobre. Dáme si celoplošné testovanie a bude dobre. Nebudeme vychádzať... budeme sa chodiť každý týždeň testovať... zavedieme povinný homeoffice... dáme sa zaočkovať... Opatrenia sa stupňujú, trvajú dlho a ich uvoľnenie je v nedohľadne. Neupínajte sa na zdanlivo pozitívne míľniky - vnímať ich ako svetlo na konci tunela sa ukazuje rovnako nádejné ako čakanie na Godota. Zariaďte si veci tak, aby ste mali pekný život tu a teraz a nie až... až sa otvoria obchody, až budete môcť ísť na kávičku, až budete môcť cestovať a pod.  
  3. Nájdite si projekt. Nájdite si niečo, čomu obetujete veľa voľného času a čo vás celkom pohltí. Niečo, vďaka čomu vám nezostane priestor na negatívne myšlienky, sťažovanie sa, sebaľútosť. Môže to byť napríklad nejaký kreatívny projekt alebo práca na sebe - vzdelávanie sa, cvičenie... Čokoľvek, čo si vyžaduje vašu každodennú pozornosť, energiu, sústredenie, nadšenie.
  4. Starajte sa o svoje zdravie - psychické aj fyzické. Doprajte si dostatok pohybu, veľa urobí vyvážená strava a kvalitný čas pre seba. Venujte sa svojim koníčkom, ktoré je možné vykonávať aj za súčasných opatrení. Oddychujte. Prijímajte iba hodnotné, inšpiratívne obsahy. Pracujte na sebe. Starajte sa o seba zvonka aj zvnútra. Udržujte kontakt s ľuďmi, na ktorých vám záleží.   
  5. Oslavujte, doprajte a užívajte si. Aj keď doma trávime viac času, neznamená to, že si nemôžeme dopriať niečo veľké, výnimočné, užívať si život, oslavovať. Práve naopak, teraz to potrebujeme viac ako inokedy. Oslavujte každý malý pokrok (a nemyslím s grupou iných ľudí, oslavovať sa dá aj v súlade s opatreniami:). Kúpte si niečo pekné, uvarte alebo objednajte si niečo dobré, doprajte si bohatú domácu selfcare, buďte k sebe láskaví, hýčkajte sa. 

Toľko 5 jednoduchých bodov, napadá vám ešte niečo? Dúfam, že sa máte dobre a že súčasnú situáciu zvládate v rámci možností. Dávajte na seba pozor, pekný deň vám ešte prajem.