pondelok 8. februára 2021

Koľko stojí vlastné bývanie?

Foto: Pexels

Plánujete si kúpiť byt, ale neviete, koľko vás to vo finále bude stáť? Pretože úver je jedna vec, ale mimo neho je tu ešte množstvo (!) iných nákladov, s ktorými treba počítať. Euro k euru a nakoniec budete prekvapení, že úver môže tvoriť len polovicu alebo 2/3 nákladov. Keď som si pred 3 rokmi kupovala byt, hľadala som články na túto tému, ale bolo ich málo, neboli komplexné, neboli šité pre taký typ nehnuteľnosti, o aký som sa zaujímala alebo neboli aktuálne. Samozrejme, napísať podrobný a všeobecne platný článok nie je reálne, preto ani z môjho článku vám nevyjde presná suma, ktorú budete mesačne/ročne platiť za byt. Neviem odhadnúť, koľko vody či elektriny spotrebujete, aký veľký budete mať byt a nebytové priestory, aké služby/dodávateľov plánujete využívať a pod. (výsledná suma závisí od množstva faktorov), mojím cieľom je poukázať na položky, na ktoré ľudia zabúdajú alebo ani netušia, že sa platia. Takže vám ich tu spíšem a vy si potom podľa toho už viete na internete vyhľadať alebo zistiť u známych (prípadne mi napíšte alebo sa spojte s človekom, ktorý už býva v danej lokalite/nehnuteľnosti), akú sumu očakávať s ohľadom napr. na typ nehnuteľnosti, rozlohu bytu a pod. S akými položkami teda treba počítať?

  • úver - určite ste zachytili, že sa v poslednom čase (posledných mesiacoch/rokoch) sprísňujú podmienky pre poskytovanie úverov. Iste viete, že úver nedostanete na 100 % kúpnej ceny bytu (minimálne nie v prípade novostavby), napr. ja som z vlastných zdrojov platila 10 % ceny nehnuteľnosti. Dobrá správa je, že mladí ľudia do 30 rokov môžu úver čerpať za zvýhodnených podmienok - v minulosti to bol štátny príspevok, aktuálne je to daňový bonus, vďaka ktorému sa vám po dobu 5 rokov každý rok vráti 50 % zo zaplatených úrokov.
  • jednorazové poplatky pri kúpe bytu - podanie návrhu na vklad vlastníckeho práva (cca 66 EUR), zriadenie záložného práva (detto), notárske poplatky - overenie podpisov (cca 35 EUR), poplatok za pripojenie elektromeru (170 EUR, ale možno ho niekto má zahrnutý už v cene bytu), príp. iné poplatky stanovené zo strany predávajúceho - je dobré sa na ne spýtať ešte pred tým, ako sa k čomukoľvek zaviažete.   
  • spotreba vody - verejne dostupné cenníky
  • spotreba elektrickej energie verejne dostupné cenníky
  • spotreba plynu (ak relevantné) verejne dostupné cenníky
  • spotreba tepla verejne dostupné cenníky
  • *upratovanie + údržba spoločných priestorov 
  • *odvoz a likvidácia odpadu 
  • *fond opráv - iba pri novostavbách
  • *údržba parkovacieho miesta - platia iba vlastníci parkovacieho miesta
  • *letná a zimná údržba areálu
  • *prevádzka spoločných zariadení (výťahy, parkovacie rampy, odvetrávanie, klimatizácia...) - vo všeobecnosti platí, že čím je budova modernejšia, tým vyššie sú náklady na jej prevádzku
  • vrátnica/SBS služba (ak relevantné)
  • *poplatok za výkon správy (réžia, administratíva)
  • *odmena objektového technika
  • *odmena zástupcu/zástupcov bytového domu
  • *poistenie bytového domu
  • *24-hodinová pohotovostná havarijná služba
  • *prevádzka elektronického portálu vlastníkov (ak relevantné) - elektronický systém (webový portál) slúžiaci na komunikáciu medzi vlastníkmi, resp. vlastníkmi a správcom/zástupcami bytového domu
  • koncesionárske poplatky (RTVS) - aktuálne 4,64 EUR/mesačne - platí každá domácnosť bez ohľadu na to, či sa v nej nachádza televízor/rádio alebo nie.
  • televízia (ak relevantné) - verejne dostupné cenníky 
  • internet - okolo 15 - 20 EUR mesačne, verejne dostupné cenníky
  • telefón - uvádzam, pretože ak u operátora prejdete na balík služieb (telefón + TV + internet), môže sa vám v dôsledku toho zmeniť program/paušál a tým aj mesačné poplatky pripadajúce na telefón.
  • vybavenie bytu, rekonštrukcie - z vlastnej skúsenosti viem, že keď sa nasťahujete do novostavby, úplne prázdneho bytu, tak to bude 100 eur sem, 100 eur tam a takto budete fungovať každý deň, každý týždeň, niekoľko mesiacov. Až keď zariaďujete byt od piky, uvedomíte si, koľko vecí tvorí domov - malých aj veľkých, podstatných aj nepodstatných. Každopádne aj keď na to pôjdete postupne, už počiatočné náklady (posteľ, kuchyňa, práčka, chladnička, gauč, úložné priestory, písací stôl, stolička...) sa pohybujú  v tisíckach eur.
  • poistenie domácnosti a zodpovednosti za škodu - uzatvárala som povinne, bez tohto poistenia nebolo možné uzatvoriť kúpnu zmluvu. Verejne dostupné cenníky, okolo 50 EUR/rok.
  • poistenie úveru - nepovinné.
  • daň z nehnuteľnosti - platí sa každý rok, vyrubuje obecný/mestský/miestny úrad podľa plochy, ktorú vlastníte. 

* Na položky označené hviezdičkou treba počítať okolo 60 EUR/mesiac. 

Tento článok som sa rozhodla napísať z dôvodu, že mnoho mladých ľudí podceňuje svoje finančné schopnosti a náklady na bývanie vníma ako náklady na úver. Ten si síce dôkladne zvážia a sú radi, ak im ho banka schváli, ale finančný záväzok je vo výsledku podstatne väčší. Potom stretávam ľudí, ktorí si na seba zobrali príliš veľké bremeno a sú z toho nešťastní, pretože veľkú časť výplaty dávajú na bývanie, nemôžu si dovoliť chodiť na dovolenku tak často, ako by chceli, nemôžu si dovoliť zdravotnú starostlivosť, akú by chceli... Všetko je o prioritách a ja osobne by som odporúčala ako prvé vlastné bývanie zvoliť radšej niečo finančne menej náročné, aby si človek uvedomil, o čom to celé vlastne je. Nie je pravda, že vás nehnuteľnosť/úver pripúta na jedno miesto do konca života, vždy budete mať možnosť nájsť si niečo iné/väčšie/lepšie, ak zistíte, že to potrebujete a že to aj finančne zvládnete. Verím, že vám tento článok pomohol lepšie sa zorientovať v poplatkoch, prajem vám veľa šťastia pri výbere bývania:)

2 komentáre:

  1. Tak samozrejme, vlastny byt nie je len tak. Presne ako píšeš okrem samotného uveru je tu mnoho iných výdavkov.. na ktoré si ale po čase človek už zvykne a pridu mu samozrejme.. My máme vlastne bývanie už 11tym rokom a popravde okrem uveru platime za všetky tie ostatne veci tiež peknu sumu. Kedysi som si viedla také výdavky, no už si nepamatam, kolko to bolo. Každopádne bolo by zaujimave si to spočitat, lebo mám pocit, že to všetko dokopy je aj viac ako tá mesačná splátka hypoteky.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ivi presne tak vždy si treba nechať rezervu po kúpe jednak na splátky aj na zariadenie. Niektoré tie poplatky už poznám keďže som bola na obhliadkach a aj z vybavovania úveru hlavne tie rôzne zápisy atď. No ja sa vždy veľmi sústredujem práve na fond opráv tým že som pozerala skôr byty staré tak tam to býva dosť dobrá položka kedy vlastne splácame úver na rekonštrukciu výťahov atď a to býva niekedy aj plus 100 eur aj za úplne mini byt. Tiež si myslím, že byt netreba brať že je na večnosť ale s bytom menším sa potom ľahšie kúpi byt väčší ako čakať, kým klesnú ceny alebo kým si na to človek našetrí :P V Bratislave by som s tým moc nepočítala. No a vybaviť novostavbu to teraz robí aj brat a tiež hovoril že je to dosť lebo tak tam nie je ani kuchyňa čo je dosť položka.

    OdpovedaťOdstrániť