sobota 27. februára 2021

Hrozí vám vyhorenie?

Foto: Pexels

O syndróme vyhorenia ste už určite počuli, čítali alebo ste ho zažili, prípadne ste k nemu mali blízko. Ja som cca pred 4 rokmi prešla etapou, ktorú by som nazvala "stála som pred dverami". O vyhorení je na internete množstvo materiálov - čo to je, ako sa vyhorenie prejavuje, ako sa z neho dostať a pod., preto v dnešnom článku nechcem písať o tom, čo vás čaká, ak jedného dňa vyhoríte. Užitočné je povedať si, čo vás k vyhoreniu môže viesť, iba tak sa mu môžete vyhnúť. Začína sa to totiž celkom nevinne... 

  1. Máte radi svoju prácu a ste svedomitý človek, ktorému záleží na vlastných výstupoch. Už toto je nebezpečná kombinácia. Vo svojej podstate na vašej láske k práci, chuti pracovať a snahe robiť si svoju prácu dobre, nie je nič zlé. Problémom sa to stáva, ak pracujete priveľa a nechcete si to priznať. Hovoríte, že vás vaša robota baví a že to ani ako prácu nevnímate. Ale váš mozog je stále v pohotovosti, stále niečo spracováva, triedi, vyhodnocuje, robí rozhodnutia, plánuje, rieši... A v tomto režime nedokáže fungovať dlhodobo. 
  2. Niekto vo vašom okolí pracuje veľa alebo pracuje vtedy, keď vy nie. Šéf vám posiela pracovné sms zavčasu ráno, neskoro večer, cez víkend. Podľa času odoslania mailu vidíte, že kolega bol v práci už 6:30 alebo že pracoval do 19tej. Mal by som aj ja toľko pracovať? Očakáva sa odo mňa, aby som riešil pracovné veci aj počas voľna? Ak nebudem v pohotovosti 24/7, budem to ja, koho najbližšie vyhodia? Poviem vám to takto. Stať sa to môže, ale ak vás práca 24/7 vyčerpáva a niekto/niečo vás takto pracovať núti, nestojí vám za to, aby ste sa vôbec snažili si takú prácu udržať.
  3. Nedokážete nechať veci nedokončené. Musíte dokončiť myšlienku, "uzavrieť deň". Ešte urobím toto, ešte toto. Vaše plány na daný deň nemajú konca kraja. Ale hádajte čo? Aj zajtra je deň. Ak to nehorí, nechajte to tak. Zajtra sa na to môžete pozrieť hneď ráno s čistou hlavou.
  4. Multitasking. Ak máte prácu, kde skáčete z úlohy do úlohy, máte 5 vecí začatých a ani jednu dokončenú, rozrobíte si jedno, do toho vám skočí druhé, do toho príde dôležitý mail, do toho niekto volá, zároveň niekto zvoní pri dverách a v medzičase vás bezradná kolegyňa žiada o pomoc, môžete sa z toho zblázniť. Niekto takýto adrenalín zbožňuje, ale vám tento spôsob práce vyhovovať nemusí. Ak cítite, že vaše pracovné prostredie je pre vás jeden veľký zmätok a domov chodíte vyfľusnutí ako poldňová žuvačka, táto práca nie je pre vás. 
  5. Myslíte si, že vás nikto iný nezamestná. Váš džob vás vyčerpáva, vy to viete, ale nemáte odvahu s tým niečo urobiť, lebo... Splácate úver, na trhu práce nie je dobrá situácia, nemáte bohvieaký životopis, lepšiu výplatu vám už nikto nedá, nechce sa vám chodiť po pohovoroch, začínať niekde od znova - dôvod sa vždy nájde. Tieto veci sú však len vo vašej hlave. Lebo zatiaľ, čo vy o sebe pochybujete, niekde  na vás čaká džob snov. Nejaký zamestnávateľ po vás túži - po človeku presne s vašimi kvalitami, presne s vašimi skúsenosťami. Alebo ste rodený pre vlastný biznis. Tak čo? Skúsite ho nájsť alebo sa chcete naďalej trápiť v súčasnej práci?
  6. Ste stále dostupný, ochotný a pripravený. Reagujete na každú požiadavku akokoľvek nevhod príde, v ktorúkoľvek dennú a nočnú hodinu. Zdvihnete každý hovor od klienta, od kolegu, od šéfa. Vaši kolegovia používajú vaše súkromné číslo. Využívajú váš súkromný mail. Takže v sobotu večer už ani nemôžete poslať mail kamoške, aby ste nenarazili na pracovné správy. Alebo máte s kolegami zriadenú skupinu na facebooku a po večeroch vám cinkajú ich monológy/konverzácie. Ak ste sa do takýchto vecí nechali zatiahnuť, možno je čas sa s nimi rozlúčiť. 
  7. Máte prácu plnú termínov. Prácu, kde nemáte "padla", kým niečo nedokončíte. Aj keby ste to mali robiť do 4 do rána. Situácie, kedy je 14:00 deadline, ale vám sa ešte 13:58 parí z hlavy a prsty lietajú po klávesnici, sú vám dôverne známe. Takýto režim je z dlhodobého hľadiska veľmi stresujúci. Všetko, čo sa deje, sa deje medzi dvoma termínmi. Takže sú dni, keď ani neobedujete, lebo... termín. Sú dni, kedy nespíte, lebo... termín. A dni, kedy ste nervózni a hnusní na všetkých vrátane seba, lebo... termín. Možno nie je zlé občas prehodiť chuť a vymeniť takúto prácu za niečo pohodovejšie. 
  8. Uprednostňujete prácu takmer pred všetkým. Odsúvate lekárske prehliadky, lebo v práci by bez vás neprežili. Vynechávate jedlo, lebo nestíhate. Rušíte stretnutia s rodinou a priateľmi, lebo musíte pracovať. Ale keď vás z toho jedného dňa trafí šľak, uvidíte, ako zrazu na ničom nebude záležať. Vo firme si poradia aj bez vás a vám sa utriedia priority. Zdravie, rodina a voľný čas budú NAJVIAC. Budú dôležitejšie ako prestížna práca alebo peniaze.
  9. Keď nepracujete, tak na prácu myslíte. Neviete oddychovať, neviete spať, váš mozog stále pracuje. Toto treba dokončiť, toto zariadiť, toto vyriešiť. Neviete to zastaviť, nie ste pánom svojich myšlienok, myšlienky ovládajú vás. Ak je to tak, na vašej kontrolke by už mala svietiť červená a mali by ste si zobrať voľno.  
  10. Kopia sa vám zdravotné problémy. Máte výkyvy nálady, zhoršili sa vám vzťahy s okolím, máte problémy s trávením, alergie, zlú pleť, vypadávajú vám vlasy, ste často chorí... Vaša kvalita života rapídne klesla a vy si to možno ani nedávate do súvisu s prácou. Stres a vyčerpanosť sa ale výrazne podpisujú na našej celkovej pohode a tá vplýva na naše zdravie. Napríklad chabý jedálniček - keďže sa nestíhate stravovať alebo sa nestravujete plnohodnotne - má za následok, že neprijímate všetky živiny, ktoré sú pre zdravé fungovanie tela potrebné alebo ich neprijímate v dostatočnom množstve. Ak popri vyčerpávajúcej práci nestíhate prakticky nič, aspoň starostlivosť o vlastné zdravie by mala byť výnimkou. Čokoľvek vám pomáha byť fit po fyzickej aj psychickej stránke, malo byť to byť minimálne rovnako dôležité ako tá najdôležitejšia pracovná úloha. 
Spoznali ste sa v niektorom bode alebo rovno vo všetkých? Snažila som sa ku každému bodu načrtnúť aj nejaké riešenie, ale najlepším riešením je iba prehodnotenie svojich priorít a prístupu k práci, no keď sa inak nedá, pomôže len zmena práce. 

1 komentár:

  1. Ivi geniálny článok. Ja som sa spoznala asi v každom bode. Oceňujem však veľmi hlavne sedmičku - práca kedy musíš sedieť aj do rána lebo to musí byť hotové. Pritom vieme, že vo svojej podstate nemusí ak nie sme vyslovene lekári a neleží nám pacient na operačnej sále. Avšak aj ja som mala presne tento typ práce kde bolo jedno, koľko tam sedíš ale musíš mať hotovo. A veci sa "nedali" presúvať na iný deň. Oči a mozog už nevládali, stav totálnej vyčerpanosti, potom som nespala lebo som sa bála či som to dobre spravila. No a samozrejme že občas aj nie lebo šak nedokážem pracovať plne sústredená 13 hodín. Bol to extrém a sekla som s tým. A aj keď ešte nemám novú prácu stále neľutujem svoje rozhodnutie. Toto je super článok hlavne pre mladých ľudí, ktorí sa presne boja tých vecí, ktoré si opisovala v článku.

    OdpovedaťOdstrániť