pondelok 30. novembra 2020

5 krokov k vyššiemu sebavedomiu

Foto: Pexels

Práca s vlastným sebavedomím je pravdepodobne nikdy sa nekončiaci proces. Ak hovorím o sebavedomí, nemyslím tým egocentrizmus, povyšovanie sa a aroganciu. Tento článok bude o zdravom sebavedomí, ktoré je sympatické a v mnohých situáciách vítané. Ale prečo sa vlastne toľko o zdravom sebavedomí hovorí? Nuž, nemať sebavedomie je vo výsledku to isté ako mať prehnané sebavedomie. Ľudia a príležitosti vás budú "obchádzať". Ak nie ste dosť dobré samy pre seba, potom o vás bude pochybovať aj vaše okolie. Ak si zvyknete hovoriť "to nezvládnem", "na to nemám", "nie som dosť pekná", "nie som dosť dobrá", prenesiete túto energiu aj na svojich kamarátov, rodinných príslušníkov, kolegov, partnerov, šéfov, ktorí sa začnú pýtať "môžem jej toto zveriť?", "zvládne to?". Ak sa budete samy ponižovať a ľutovať, vystavíte sa riziku, že to budú robiť aj ostatní. Nízke sebavedomie je sebazničujúce a je to tiež zbraň v rukách nesprávnych ľudí. Zdravé sebavedomie sa vám zíde v práci i v súkromnom živote, ale ako ho získať?

1. Postoj tela. Ešte nemusíte nič povedať ani nič urobiť, ale už to, ako vstúpite do miestnosti alebo ako si vykračujete ulicou, o vás niečo napovie. Stiahnutá hlava medzi ramenami, zhrbený chrbát, najskôr vstúpi pupok, potom zvyšok tela. Keď sa postavíte pred zrkadlo v polohe, v akej bežne zvyknete stáť, zistíte, že na vás nie je pekný pohľad. Áno, mať vystretý chrbát sa vám spočiatku bude zdať neprirodzené, ale zvyknete si. Tento krok je najjednoduchší a môžete s ním začať ihneď.   

2. Starostlivosť o seba zvonku aj zvnútra. Starajte sa o svoj zovňajšok aj duševné zdravie. Hovorí sa, že vonkajšia krása nie je dôležitá, čo je pravda, ALE... Vieme, že tu vždy bude to ALE. Upravený človek na nás pôsobí inak ako ten, ktorý o seba nedbá. Niekedy stačí málo - upravené nechty, umyté a učesané vlasy, vhodne zvolené a dobre padnúce oblečenie. Nič z toho však nebude fungovať, ak sa o seba nebudete starať aj zvnútra. Pestujte koníčky, plňte si sny, obklopte sa dobrými ľuďmi, odmeňujte sa, strážte si rovnováhu medzi povinnosťami a voľným časom, starosti vyvažujte radosťami. Ak budete mať poriadok v hlave a rovnováhu v živote, budete aj navonok pôsobiť sebaistejšie.  

3. Komunikácia. Nebojte sa hovoriť. Nahlas. Artikulujte. Ľudia budú vašim slovám venovať väčšiu pozornosť. 

4. Sebaláska a vďačnosť. O sebaláske by sa dal napísať samostatný článok. Dva. Celá kniha. Napokon si ale cestu k sebe musí nájsť každý sám. Všetci máme niečo, na čom chceme popracovať, to je normálne. Sústreďovanie sa na slabé stránky, ich zveličovanie a sebaľútosť však nie sú zdravé. Na úvod prestaňte o sebe rozmýšľať a hovoriť v zlom. Poznáte to, my ženy vieme aj ten najkrajší kompliment zrušiť vetou "ale čo si!", namiesto toho, aby sme jednoducho povedali "ďakujem". O čo ide?!! Bojíme sa, že dnes naozaj vyzeráme dobre? Keby nám niekto povedal "už ti šibe!", pravdepodobne by nás urazil, ale keď niečo popletieme, tak "už mi šibe!" je v poriadku reakcia? Nezhadzujte sa pred sebou ani pred inými, nahlas ani v duchu. Ak vám nejaká slabá stránka prekáža napr. v kariérnom raste, tak ju riešte, ale ak je to len jedna z tých nepodstatných slabých stránok, ktoré sa prejavia raz za 5 rokov... Nemusíte byť vo všetkom skvelé, tak na to nemíňajte čas a energiu. Sústreďte sa na svoje silné stránky. Keď vám niečo ide, pouvažujte, koľko ľudí túto vlastnosť nemá a možno zistíte, že vo svojom okolí máte vlastne veľmi málo ľudí, ktorí dokážu to, čo vy - napr. nie sú tak pedantní alebo tak húževnatí. Pouvažujte, kde by sa to dalo využiť a koľkokrát vám táto vlastnosť už v minulosti pomohla. Napokon zistíte, že niektoré veci sa vám podarili len vďaka tomu, že vy ste VY! Buďte za to vďačné, neporovnávajte sa, neľutujte sa. Stavajte na pevných základoch - na tých skvelých vlastnostiach, ktoré máte - máte ich veľa! 

5. Ako vyzeráme a správame sa, keď nás nikto nevidí. Určite viete, ako sa cítite, keď vás skolí chrípka. Alebo keď sa učíte na skúšku. Strávite celý týždeň v pyžame alebo v teplákoch. Váš život sa odohráva medzi izbou, kuchyňou a kúpeľňou. Nad rámec základných hygienických návykov sa vám viac robiť nechce - ad 1 šetríte sa/šetríte čas a ad 2 načo. Nemáte žiadny skutočný sociálny kontakt (ten na sociálnych sieťach nepočítam), žiadny pohyb, žiadne rozptýlenie. Cítite sa hrozne, znudene, škaredo, nezaujímavo, ...ak by vám v tej chvíli niekto zazvonil, neotvorili by ste ani tete poštárke. No a potom príde deň D (chrípka je preč alebo máte po skúške) a vy sa vypílingujete od hlavy po päty, spravíte si manikúru, pedikúru, dáte si masku na tvár, na vlasy, idete s kamoškou von, upracete celý byt, idete na veľký nákup, proste reštart. Ide mi o to, že ak veľa dní (v týždni, v mesiaci, v roku) trávite low cost aktivitami v low cost looku, zvyknete si na to a budete to brať ako svoj štandard. Váš štandard je vaša cena - je to to, ako sa vnímate a to, ako sa vnímate zase vplýva na to, ako sa cítite a ako vystupujete. Naopak, ak sa hecnete a aj počas bežného dňa si doprajete trošku času pre seba a dovolíte si byť pekná alebo urobíte pre seba niečo špeciálne, vymyslíte si zaujímavý program, strávite čas v spoločnosti fajn ľudí, niečo pekné zažijete, ochutnáte, uvidíte..., prejaví sa to aj na vašom sebavnímaní.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára