piatok 31. júla 2020

Ako zvládnuť sťahovanie v pohode a bez stresu


Ahoj decká, dnes tu mám pre vás praktický článok, ktorý sa vám môže zísť, ak vás čaká sťahovanie. V blízkej dobe by som takýchto (snáď) užitočných článkov na tému úver, bývanie v novostavbe a zariaďovanie domácnosti chcela napísať viac, pretože aj mne sa rady iných ľudí zišli, stále z nich čerpám a asi ešte dlho budem:) Dnes sa zameriame na sťahovanie. Budem to písať zaradom, ako mi pôjdu myšlienky hlavou:)

  • Pred sťahovaním si vytrieďte všetky veci. Čo nepotrebujete alebo k tomu nemáte vzťah, darujte, predajte, vyhoďte. 
  • Pred sťahovaním nenakupujte nadrozmerné ani zbytočné veci - čo počká, kúpite si už do nového bytu.
  • Veci začnite baliť s rozumným predstihom, t. j. podľa toho, koľko ich máte. Výsledkom príliš skorého aj príliš neskorého balenia je chaos.   
  • Ako prvé začnite baliť veci, ktoré do sťahovania URČITE potrebovať nebudete. Vyhnete sa tomu, že budete už zabalené veci hľadať, vyberať z krabíc, opätovne ich baliť, považovať ich za zabalené, pritom zabalené nebudú... S balením je spojený neporiadok a čím skôr si ho urobíte, tým dlhšie v ňom budete až do sťahovania fungovať. 
  • Veci, ktoré logicky súvisia, baľte spolu a škatule si označujte (kuchyňa, kúpeľňa, pracovňa, spálňa...).
  • Každú vec, ktorá by sa mohla rozbiť, popučiť, poškriabať, stratiť a pod. je potrebné zabaliť najskôr individuálne, až potom dať do škatule s inými vecami.
  • Do menších škatúľ umiestňujte ťažšie veci, do väčších škatúľ ľahšie veci. 
  • Prázdne škatule vám ochotne dajú v potravinách alebo sa nejaké určite nájdu vo vašej pivnici, prípadne v pivnici vašich známych. Aj vo facebookových skupinách týkajúcich sa bývania alebo na bazároch ľudia často ponúkajú škatule zo sťahovania, niekedy celkom zadarmo. Myslite na životné prostredie a zbytočne nekupujte nové škatule v obchodoch. 
  • Ak sa plánujete sťahovať svojpomocne, je dobré si zabezpečiť transportný vozík.
  • Na prepravu niektorých vecí nemusia byť škatule vhodné, odporúčam nakúpiť si aj väčšie pevné vrecia, bublinkovú fóliu, stretch fóliu...
  • Ak máte veľa oblečenia alebo sťahujete periny, oplatí sa kúpiť si vrecia, z ktorých pomocou vysávača odsajete vzduch, niekoľkonásobne to zmenší objem vecí.
  • Drobnosti, ktoré by sa mohli vysypať/stratiť, môžete baliť do plastových vrecúšok s rýchlouzatváracím patentom - v rôznych veľkostiach kúpite napr. v DM.
  • Nepreháňajte to moc s lepiacou páskou - myslite na to, že raz tie škatule budete musieť otvoriť:) 
  • Každú škatuľu je dobré párkrát omotať pevným špagátom, vďaka čomu sa vám neotvorí ani zhora, ani zdola. 
  • Škatule s krehkými vecami označte viditeľným nápisom.
  • Nábytok demontujte. A obaľte do bublinkovej alebo stretch fólie. 
  • S bodom vyššie súvisí, že okrem obalových materiálov, lepiacej pásky, špagátu a nožníc budete potrebovať aj nejaké to náradie. Ja som si vystačila s malou račňou z Kauflandu.
  • Ak je to vo vašich možnostiach, objednajte si sťahovaciu službu. Je to 100 x komfortnejšie, rýchlejšie a bezstarostnejšie, ako keby ste sa mali sťahovať svojpomocne či s pomocou známych.
  • Sťahovákov riešte s dostatočným časovým predstihom, aby si vás mohli zaradiť "do programu" vo vami požadovanom termíne. Ja som sťahovákov kontaktovala asi mesiac vopred.
  • Odporúčam pogoogliť si viaceré sťahovacie firmy, pozrieť si ich weby, recenzie a vypýtať si cenové ponuky, pretože u niektorých firiem sa platia nezmyselné poplatky (resp. poplatky majú svoj zmysel, ale prečo ich platiť, keď u konkurencie ich platiť nemusíte). Vo výsledku zistíte, že u niektorých firiem by ste zbytočne platili výrazne viac za niečo, za čo inde platiť nemusíte. 
  • Cennosti (doklady, dokumenty, šperky, notebook, fotoaparát...) nesťahujte v nákladnom priestore sťahovacieho auta. Dajte si ich do kabelky a presťahujte ich so sebou, príp. si ich na nový byt zaneste deň pred sťahovaním. 
  • Keď sa vám večer pred sťahovaním zdá, že už máte pobalené všetko, rozhodne všetko ešte pobalené nemáte:) Nezabudnite na drobnosti a "drobnosti", ktoré ešte budete používať v noci a na druhý deň ráno pred sťahovaním (hygienické potreby, pyžamo, obliečky, papuče, riady po raňajkách a pod.) - nechajte si jednu dostatočne veľkú škatuľu prázdnu na tieto už naozaj posledné veci, nazbiera sa ich ešte dosť:)
  • Táto rada nie je z mojej hlavy a ani som ju nepraktizovala, ale nápad je to fajn a niekomu môže pomôcť: Zbaľte si osobné veci na najbližší cca týždeň ako na dovolenku - do kufra. Po presťahovaní zákonite nastane zmätok, tak aspoň tých pár nevyhnutných vecí nájdete s určitosťou v kufri. 
  • Ak sa plánujete sťahovať za pomoci kamarátov, rodinných príslušníkov či známych, vyberte si takých, s ktorými sa cítite dobre a s ktorými bude sťahovanie zábavou. Sťahovanie je veľká udalosť (pravdaže, pokiaľ nejde o každoročné sťahovanie z internátu na internát, hehe), na ktorú budete ešte dlho spomínať, takže určte počas tohto dňa nechcete byť mrzutí.  
  • Po sťahovaní si zoberte pár dní voľno. Je náročné presťahovať celú domácnosť a hneď na druhý deň ísť do práce. Dajte si pár dní na to, aby ste sa v pokoji vybalili, zorganizovali, povybavovali nevyhnutné a nadobudli (aj keď len zárodky) rutiny, čo kde v novom byte máte, aby ste sa potom jedného dňa ráno vedeli bez problémov vychystať do práce. 

Ak vám napadá niečo ďalšie, čo stojí za zmienku a môže to pomôcť iným, napíšte do komentára:) Pekný piatok vám ešte prajem:)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára