pondelok 18. septembra 2017

Diagnóza: Nemám čas


Neexistuje nedostatok času, len zle zmanažovaný čas. 

Neexistuje nedostatok času, len nedostatok vôle. 


Krásne ránko:)

Aj keď nerada generalizujem a nezažila som svet pred 50 či 100 rokmi, zdá sa mi, že dnešná doba je akási uponáhľaná. Mnoho ľudí permanentne "nemá čas" a ja sa zamýšľam, či to je naozaj tak alebo sa z tohto slovného spojenia stala už bežná súčasť našich slovníkov ako debaty o počasí. Stretávame sa s ľuďmi, ktorí nemajú čas chodiť cvičiť (síce tvrdia, že by naozaj veľmi chceli), ktorí sa k obedu dostanú o pol tretej poobede (síce sú na nohách už od 5:30), ktorí Vám mesiac nereagujú na správu a potom Vám odpíšu "prepáč, píšem až teraz, nemal/a som čas...". Nachádzate aj Vy vo svojom okolí takéto prípady? Ste aj Vy takýmto prípadom?

Sú dni a týždne, kedy NAOZAJ nemáme čas. Keď máme pred skúškou, v robote dokončujeme dôležitý projekt, lietame po vybavovačkách, riešime nové bývanie... Okej, niekedy NAOZAJ nemáme čas. Čo však robiť s takou tou NEMÁMČAS chorobou, ktorá trvá príliš dlho a vlastne sa vlečie akoby naprieč celým našim životom? Mám na mysli tú NEMÁMČAS výhovorku, ktorú radi používame, keď sa nám do niečoho nechce, chceme niečo odložiť, chceme sa niečomu vyhnúť alebo chceme pôsobiť ako zaneprázdnený človek, ktorý má vždy niečo zaujímavé na práci. 

Nuž. NEMÁMČAS človekom je občas každý z nás. Či už naozaj alebo nie naozaj. Ako však zvládať svoj čas, ak ho naozaj chceme využiť efektívne a presne na to, na čo chceme? Ako zaradiť do svojho denného či týždenného programu niečo, čo sa tam doposiaľ nedokázalo vtesnať? Tu je mojich pár tipov:)

Zdroj: Pexels

1 - Určite si priority - krátkodobé, aj dlhodobé 

Ak život žijeme bez toho, aby sme ho prehodnocovali, niečo od neho očakávali a niečo pre svoje sny urobili, môže sa stať, že ho budeme žiť len tak random. Zamyslime sa a pokojne si aj na kus papiera alebo do mobilu napíšme, čo by sme chceli vo svojom živote vidieť, zažiť, urobiť, dosiahnuť. Nebojte sa, že bude Váš zoznam príliš dlhý, na jeho plnenie máte niektorí ešte 80 rokov...:) Tento zoznam bude Vaše "vodítko", Vaša cesta. Majte ho poruke. Ľahšie tak svoje dni orientujete na to, čo je pre Vás skutočne dôležité, naopak, zbytočné aktivity pôjdu bokom. Keď budete mať všetky svoje ambície takto pokope pred sebou, uvedomíte si, že potrebujete niektoré veci vo svojom živote robiť inak, ako ste ich robili doposiaľ. Možno ráno začnete vstávať o hodinu skôr, možno prestanete fajčiť, možno si začnete odkladať peniaze do prasiatka... Zoznam Vám otvorí oči. Pretože v skutočnosti to nie je LEN TAK HOCIJAKÝ zoznam, ale VAŠE PRIORITY, VÁŠ VYSNÍVANÝ ŽIVOT. Krátkodobejšie (denné/týždenné) úlohy si môžete značiť do diára, dlhodobejšie úlohy niekam bokom - nepochybujem, že aj na tieto účely už bolo vytvorených množstvo dobrých mobilných aplikácií:) 

2 - Priraďte každej úlohe čas, ktorý ste ochotný/schopný jej venovať

Máme teda zoznam úloh, ktorým sa chceme dnes, tento týždeň a celkovo vo svojom živote venovať. Aby sme to celé nejako "ošéfovali", musíme si byť sami sebe dobrým, ale prísnym pánom. Je jasné, že príprave prezentácie do školy alebo jarnému upratovaniu skrine by sme sa vedeli venovať aj pol dňa a stále by to nebolo tak celkom ono, ale my chceme deň využiť aj na iné aktivity (v našom zozname totiž svieti, že chceme začať cvičiť a máme predstavu tak asi cca o 3 pohybových aktivitách týždenne). Je dobré vedieť si stanoviť časový harmonogram a to aj na deň, kedy zrovna nemáme žiadne povinnosti a mohli by sme ho celý len tak prešuchtať chodením z obývačky do kuchyne, od televízora k chladničke. Namiesto 4-hodinového upratovania skrine tak skúsme nastaviť svoju myseľ na to, že máme na túto aktivitu iba hodinu. V reále nám to možno bude trvať hodinu a 20 minút, pretože to chceme urobiť poriadne, ale schválne sa psychicky nastavme radšej na kratší čas, výkon úlohy nám pôjde efektívnejšie. Po hodine a dvadsiatich minútach upratovania skrine máme stále 2 hod 40 min, aby sme si zacvičili...:)

3 - Nenechajte sa rozptyľovať

Ak pracujete, pracujte, Ak oddychujete, oddychujte. Ak sa učíte, tak sa učte. Je náročné robiť na jednej veci, ak žijeme vo svete plnom komunikačných technológií, multitaskingu, sociálnych sietí a podobných "mňamiek", ktoré nás buď lákajú alebo vyrušujú v čase, kedy to najmenej potrebujeme. Na druhej strane práve sústredenie sa na jednu vec nám pomáha urobiť túto vec rýchlejšie a s menšou námahou. Koľkokrát ste "zabili celý deň učením sa", ale v skutočnosti, ak by ste narátali čistý čas Vášho štúdia, prišli by ste na to, že ste sa učili možno hodinu a pol a zvyšných 8 hodín ste strávili iba myšlienkou na to, že by ste sa mali učiť, ale robili ste niečo celkom iné? Urobme teda to, čo máme, tu a teraz. Ak to vybavíme, môžeme to vytesniť zo svojej mysle a prejsť na ďalšiu úlohu.  

4 - Oddychujte, odmeňujte sa

Tento článok nie je o tom, ako ísť za hranice svojich možností, využívať svoj čas na 100 % a na konci dňa od únavy - s prepáčením - padnúť na hubu. Je o efektívnom využívaní jednej z najcennejších vecí, ktorú máme - nášho života. O tom, ako do svojho života zaradiť to, po čom túžime, ak sa nám to náhodou momentálne nedarí. O tom, ako prekonať nepriateľa - nedostatok času, o ktorom tak radi všetci hovoríme. O tom, ako môžeme ľahšie dosiahnuť svoje ciele. Ale! Ak na sebe makáte, nezabudnite oddychovať. Dobrý spánok, nedeľné leňošenie či večer strávený s priateľmi je skvelým palivom pre ďalšie výkony:)

Ktorý z týchto bodov sa snažíte praktizovať? Tiež občas používate "nemám čas" ako výhovorku?:)

Majte ešte pekný dník:)

2 komentáre:

  1. Nemám čas bola a stále je jedna z mojich obľúbených výhovoriek. Najviac to využívam pri učení, kedy si vravím, že sa musím učiť a na nič iné nemám čas - a potom po niekoľkých hodinách alebo celom dni zistím, že som sa na učenie vôbec nesústredila a zbytočne som premrhala svoj čas. Každopádne tieto články od teba milujem a čítam ich jedným dychom. Preto odo mňa palec hore! :)

    LEUSLIFESTYLE

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj Lea, ďakujem krásne za milý komentár a prajem pekný zvyšok víkendu:)

      Odstrániť